آشکارترین فایده ای که مشاوره قبل از ازدواج و مراجعه به روانشناس دارد، این است که زوج جوان قدم های محکمی برای بیمه کردن رابطه آینده شان بر می دارند. روانشناسی قبل از ازدواج باعث می شود تا همدیگر را به خوبی بشناسند و بتوانند با بحران هایی که در آینده با آن مواجه خواهند شد، مقابله کنند.

 مهرجردی: مشاوره پیش از ازدواج باید اجباری شود

به گزارش قدس آنلاین، از قدیم الایام تا امروز، ازدواج یکی از سخت ترین و چالش برانگیز ترین تصمیم ها بوده است. دوران قبل از ازدواج معمولا با استرس هایی همراه است که باعث می شود خیلی از نکاتی که قبلا برایمان مهم بوده را فراموش کنیم و بعد از ازدواج با حسرت از این فراموشی یاد کنیم. اما قبل از ازدواج مرحله ای وجود دارد که می تواند تا حد زیادی جلوی این حسرت را بگیرد و باعث شود تا با آرامش و قلبی محکم پای سفره عقد بنشینیم. مشاوره ی قبل از ازدواج، مرحله ای مهم و ضروری برای تصمیم گیری درباره ازدواج است که تا حد زیادی از تعارض های پس از ازدواج جلوگیری می کند و طلاق را کاهش می دهد. همچنین مشاوره قبل از ازدواج به شما کمک می کند تا با شناخت بهتر خودتان، همسفری خوب برای ادامه مسیر زندگی انتخاب کنید.

 مهرجردی: مشاوره پیش از ازدواج باید اجباری شود

علیرضا مهرجردی، روانشناس خانواده در این خصوص گفت: در انتخاب همسر، گزینه ی مهمی که مغفول واقع شده است و تا الان به آن نگاه تخصصی نشده، این است که من برای انتخاب همسر باید اول خودم را بشناسم و بعد با ایده ال های خودم و شناختی که از خودم دارم، همسری را برای تکامل خودم انتخاب کنم. ولی وقتی با طرحواره های اجتماعی و حرف های دیگران، شخصی را برای ازدواج انتخاب می کنم؛ بعد عقد متوجه می شوم که خواسته های من چیز دیگری بوده است و همسرم فرد دیگری است. این عامل تعارضات و گسیختگی روابط خانوادگی می شود.

مهرجردی در ادامه گفت: ما باید یک دوره ای را برای مشاوره های پیش از ازدواج تعریف کنیم و این دوره باید اجباری شود.

مهرجردی در خصوص بهترین زمان برای مراجعه به مشاور گفت: بعد از اینکه دو جلسه از خوستگاری گذشت و کلیات تایید شد؛ جلسه سوم باید به مشاوره مراجعه شود و دیگر باید مشاور چند جلسه تخصصی سوالاتش را بپرسد و بعد از این ادامه فرایند اشنایی و تحقیقات انجام شود.

مهرجردی در خصوص روند مشاوره پیش از ازدواج گفت: غیر از تست های تشخیصی روان شناختی مثل کتل و نئون و ... خواسته های هر طرف شنیده می شود و معنای آن دریافت می شود. مثلا خانم می گوید من آرامش می خواهم و آقا هم می گوید من آرامش می خواهم، اما وقتی جدا صحبت می کنیم؛ می فهمیم منظور هرکدام از آرامش متفاوت است. رسیدن به این تعاریف با ایجاد چالش هایی در مشاوره ازدواج و جواب هایی که هرکدام از طرفین می دهند؛ باعث می شود که شناخت بیشتر شود و به انتخاب منجر شود. حالا یا انتخاب به ادامه و یا انصراف از ادامه آشنایی.

مهرجردی ادامه داد: البته تست ها اصلا به تنهایی معیاری را نمی سنجند؛ یعنی ما بر اساس تست ها نمی گوییم که بهم می خورید یا نه؛ تست ها تنها در مصاحبه بالینی به ما کمک می کند و چون تست ها علمی است، کسی نمی تواند به این تست ها پاسخ دروغ بدهد.

مهرجردی درباره تاثیر مشاوره پیش از ازدواج در کاهش طلاق گفت: مشاوره پیش از ازدواج باید اجباری شود. یعنی همانطور که اجبار است که تا قبل از محضر باید آزمایش خون تایید شود؛ باید به این موضوع هم تاکید شود که در مشاوره قبل از ازدواج شرکت کنید و اگر روان شناس اجازه داد؛ ادامه روند ازدواج را طی کنید. این نظر من است چون مشاوره پیش از ازدواج تاثیر زیادی بر کاهش طلاق دارد.

مهرجردی درباره اینکه حتی در ازدواج های فامیلی باید به مشاور مراجعه شود گفت: اصلا یک دختر عمو و پسر عمو شبیه نیستند؛ حتی دو برادر دو قلو هم شبیه نیستند !خصوصا در جو اجتماعی امروز که یک نفر می تواند چهره ای از خود نشان دهد اما اخلاقش کاملا با خانواده و پدر و مادرش تفاوت کند؛بنابراین مشاوره قبل از ازدواج برای همه است.

مهرجردی در پایان گفت: برای مشاوره پیش از ازدواج باید یک جبهه فرهنگی راه بیفتد و این مشاوره را جدی بگیرند. حتی من پیشنهاد دادم تا پیش از خطبه های نماز جمعه، یک وقتی بدهند برای مسائل مخصوص خانواده و آگاهی دادن به خانواده ها و اگر این اگاهی بیشتر شود؛ ما شاهد کاهش طلاق هستیم.

خبرنگار: فاطمه سادات حمدی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.